آیا قند باعث افزایش فشار خون می شود؟ محققان می گویند این بستگی به منبع آن دارد

16دسامبر2019- به گفته محققان دانشگاه تورنتو، داده های جمع آوری شده از بیش از دوازده مطالعه ی تغذیه ای نشان می دهد در حالی که نوشیدنی های شیرین قندی با افزایش فشار خون ارتباط دارند، غذاهای سالم که حاوی مقادیر متوسطی قند هستند با افزایش فشار خون ارتباطی ندارند و در حقیقت ممکن است اثر محافظتی در برابر فشار خون بالا داشته باشند.

در این بازنگری که نتایج حاصل از بررسی بیش از 900 هزار شرکت کننده در سایر مطالعات بررسی شد، ارتباط نوشیدن نوشابه های شیرین قندی با افزایش 10 درصدی فشار خون (هایپرتنشن) گزارش شد. محققان دریافتند که مصرف میوه ها، مقادیر کمی از آب میوه های 100 درصد طبیعی، لبنیات و غلات کامل با مقادیر متوسطی از ​​شکر افزوده، همگی ارتباط محافظتی با فشار خون دارند.این یافته ها در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

دکتر John Sievenpiper، استادیار گروه علوم تغذیه ی دانشکده پزشکیتورنتوو محقق اصلی این بازنگری گفت: منبع غذایی تامین کننده ی قند در این مورد اهمیت دارد.بسیاری از دستورالعمل های رژیم غذایی برای قند بر اساس شواهدی تدوین شده اند که بیانگر مضرات نوشیدنی های شیرین قندی هستند، اما لازم نیست که این دستورالعملها را به میوه های کامل، یا ماست کم چرب یا یک غلات سبوس دار که حاوی مقادیر متوسطی قند هستند، تعمیم دهیم.

دکتر Sievenpiper افزود: این نتایج باید برای مصرف کنندگان و بیمارانی که از فشار خون بالا نگران هستند، خبر خوبی باشد، ما شاهد تعداد بیشتری از بیماران در کلینیک ها هستیم که سوال می کنند آیا باید از مصرف هر نوع ماده ی غذایی حاوی قند خودداری کنند و برخی حتی می پرسند که آیا باید از خوردن میوه ها نیز صرفنظر کنند؟ این تمرکز بر روی مواد مغذی به تنهایی می تواند با الگوهای کلی غذا خوردن سالم، تداخل داشته باشد، به خصوص در مورد رژیم غذاییDASH ، که یک رژیم مملو از میوه برای پیشگیری از فشار خون بالا است.

رژیمDASH (رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن هایپرتنشن) بر مصرف میوه های کامل از جمله آب میوه ی 100 درصد طبیعی و سبزیجات، لبنیات کم چرب از جمله ماست شیرین شده، غلات کامل، حبوبات و آجیل با مقادیر کمتری گوشت، نوشیدنی های شیرین و شیرینی تأکید دارد. تحقیقات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر Sievenpiper می گوید: رژیم DASH و یافته های حاصل از مطالعه ی حاضر مطابق با راهنمای غذایی جدید کانادا و دستورالعمل های رژیم غذایی اخیر موسسه ی دیابت کانادا و انجمن قلبی عروقی کانادا است، وی افزود: یک حرکت به دور از محدودیت های تجویز شده در مورد مواد مغذی خاص به سمت الگوهای گسترده تر خوردن غذا به راه افتاده است که بر غذاهای کامل و غیر فرآوری شده تأکید دارد. این یک رویکرد آزادانه تر و مدرن تر است، و همچنین به فرد اجازه می دهد مقادیر متوسطی از ​​چربی ها، قندها و نمک را نیز مصرف کند.

این بازنگری در پی تجزیه و تحلیل مشابه ی Sievenpiper و همکارانش در اوایل سال جاری انجام شد که نشان داده بود نوشیدنی های شیرین شده ی قندی، خطر ابتلا به نقرس را بالا می برند، اما میوه ها چنین نتیجه ای را سبب نمی شوند. این گروه نتایج اولیه ی تجزیه و تحلیل های مرتبط با سایر خطرات قلبی و متابولیکی، از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی منتشر نموده است. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل ها بیشتر با یافته های فعلی در مورد قند و فشار خون بالا سازگار هستند.

محققان اطمینان از شواهد حاصل از مطالعات حاضر در متاآنالیز فعلی خود را کم و در برخی موارد بسیار کم ارزیابی کردند. این موضوع تا حدودی به ماهیت مشاهده ای بسیاری از مطالعات بر می گردد، که می تواند یافته های تحقیق را مخدوش کند. به عنوان مثال، افرادی که از نوشیدنی های شیرین قندی استفاده می کنند، اغلب عادات بد دیگری در زندگی دارند که خطراتی که سلامتی آنها را تهدید می کند، افزایش می دهد و محققان برای حذف تاثیر این عادات بر نتایج با چالشهایی مواجه بودند.

آزمایشات بزرگ و تصادفی کنترل شده، کیفیت بالاتری از شواهد را ارائه می دهند، اما این گونه مطالعات در تحقیقات مربوط به تغذیه رایج نیستند، که غالباً به دلیل نگرانی های اخلاقی و دشواری نظارت بر افراد برای پیروی از رژیمهای غذایی در طی مدت زمان طولانی است.

  دکتر Sievenpiper و همکارانش خواستار تحقیقات بیشتر در مورد قندها و سلامت قلبی عروقی شدند، اما می گویند: نتایج حاصل از مطالعه آنها بوضوح نشانگر اینست که نوشیدنی های شیرین قندی با افزایش خطر فشار خون مرتبط هستند اما میوه های کامل و غذاهای مغذی با مقادیر متوسطی از ​​قندهای افزوده، با افزایش فشار خون مرتبط نبوده و می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

  دکترSievenpiper  می گوید: مواد غذایی ماتریس های پیچیده ای هستند و ما نمی توانیم تأثیر یک ماده غذایی را بر اساس تنها یک ماده مغذی واحد در آن، به سادگی پیش بینی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-sugar-blood-pressure.html